Bestuurders A’dam positief over boombehoud aan de Da Costakade tijdens lokatiebezoek
Unieke bomenrij aan de Da Costakade bedreigd
De Da Costakade is 1,8 km lang, uniek met haar 130 bomen waaronder monumentale en haar 73 woonboten. De 130 jaar oude kademuren van de Da Costakade zijn in slechte staat en dienen hersteld of vernieuwd te worden in de 5 watervakken. De gemeente wilde dit doen middels de traditionele werkwijze van aannemer Dura Vermeer, en dan alle bomen kappen! Bewoners verzetten zich hiertegen, wat resulteerde in intrekking van de kapvergunning bij het 2e watervak dat vernieuwd wordt. Helaas is bij het eerste watervak de kapvergunning wel uitgevoerd: 14 bomen waaronder monumentale zijn verdwenen. Kaalslag en groenvernietiging met gevolgen als hittestress en groot verdriet bij vele bewoners!
Protest en haalbaarheidsonderzoek
Bewoners protesteerden ongeveer een jaar met breedschalige aktie. Uiteindelijk besloot de gemeente tot inzet van een haalbaarheidsonderzoek naar innovatieve kademuurvernieuwing door Kade 2.020, 1 van haar 3 Innovatieve Partners Kademuurvernieuwing. Kade 2.020 behoudt zoveel mogelijk bomen. Ook verplaatst zij zo min mogelijk woonboten naar wissellokaties buiten de watervakken. Verplaatsing is zeer ingrijpend voor arkbewoners en peperduur per boot.
Bewonersparticipatie en overleg met de gemeente
Bewoners werd gevraagd te participeren in dit haalbaarheidsonderzoek, waarbij zij een zwaarwegend advies hebben. Dit onderzoek vordert momenteel in positieve richting, begin juli a.s. wordt het resultaat ervan verwacht.
Op dinsdag 13 mei jl. om 16 uur bezochten wethouder Melanie v/d Horst en portefeuillehouder Stadsdeelcommissie West Ester Fabriek de Da Costakade op uitnodiging van de bewoners. Melanie v/d Horst is wethouder Mobiliteit, Openbare Ruimte, Groen en Water. Ester Fabriek is portefeuillehouder o.a. Bewonersparticipatie/democratisering, Openbare Ruimte en Groen, Verkeer, Luchtkwaliteit en Water.
Beiden en hun ambtenaren werden hartelijk verwelkomd met een inhoudelijke update over de innovatieve kademuurvernieuwing en een bomenschouw. De wethouder is zeer positief over boombehoud en groenbescherming. We legden haar het belang uit van handhaving van de huidige niet kaarsrecht lopende kademuurlijn, wat leidt tot beter boombehoud. De wethouder was duidelijk en helder over het niet doorvoeren van verbreding van het wegdek plus pakeerprofiel. Deze profielen worden notabene in de hele stad steeds breder, omdat de auto’s steeds breder worden! Ze noemde het auto-dictaat in de stad een ‘aut-o-besitas’. Haar devies was SUV’s ‘de stad uit’ of parkeergarages in. Een breder wegprofiel betekent ook minder ruimte voor boombehoud en hun groeiplaatsen.
De wethouder heeft in februari jl. n.a.v. inspraak door enkele bewoners bij de gemeentecommissie de uitspraak gedaan dat bij elk volgend project kademuurvernieuwing de innovatieve methode en boombehoud aan de voorkant komen te staan. Daar zijn bomen, bewoners en biodiversiteit superblij mee!