tetscreenings: 2 films van Dorothée Meddens

El Ritmo de la Tierra
Dorothée Meddens
2011
Catalaans en Spaans met Engelse ondertitels
58 minuten
De film El Ritmo de la Tierra verkent het menselijk en dierlijk leven van Camallera, een Catalaans dorpje dat gelegen is tussen de Pyreneeën en de Middellandse Zee. Terwijl we zeven gepassioneerde inwoners volgen, komen er enkele verhaallijnen naar voren die benadrukken dat ondanks alle veranderingen, veroorzaakt door het hedendaagse leven, het toerisme en een hogesnelheidslijn, het leven zijn eigen ritme heeft.
De film is gemaakt tijdens een residentie van drie maanden in 2010 en 2011 in het Centre de Creació Contemporánea Nau Côclea, Camallera.
Met
Pilu Sala Jimenez-Davila, Gloria Teixidor, Albert Pujol Balell, Marc Holguin Ciurana, Pere Colomer Serra, Jordi Adrian Sans, Albert Gomez
Muziek & Soundmix
Frank Weyzig
Montage
Eddy Zoutendijk & Dorothée Meddens
Script, Camera, Regie, Productie
Dorothée Meddens
No Innocent Landscape
Lesia Topolnyk & Dorothée Meddens
2023
Engels met Engelse ondertitels
20 minuten
De film No Innocent Landscape is gemaakt in samenwerking met de Oekraïense architecte Lesia Topolnyk en maakt deel uit van haar presentatie als genomineerde voor de Prix de Rome voor Architectuur 2022 met als thema Healing Sites. De vier genomineerden reageerden op uiteenlopende locaties die te maken hebben met een maatschappelijk trauma. Topolnyk koos voor het mijnbouwdorp Hrabove in haar geboorteland Oekraïne, dat in 2014 wereldnieuws werd toen passagiersvlucht MH17 er werd neergeschoten en waarbij alle 298 inzittenden om het leven kwamen.
In de film No Innocent Landscape is te zien hoe het landschap, dat het decor vormt voor een dergelijke gebeurtenis, op zichzelf niet onschuldig is, maar een gecompliceerd samenspel van wereldwijde en lokale geschiedenissen. In dit geval is Hrabove niet alleen de plek van de aanslag op MH17, de plek van illegale mijnbouwactiviteiten met een negatief effect op de natuur en het milieu in de regio, maar daar bovenop creëerden in 2014 de Russische separatisten in de Donbas met de inname van enkele regeringsgebouwen een oorlogsarena die op 22 april 2022 uitmondde in de invasie van Rusland in de Oekraïne.
Te zien is hoe Topolnyk tijdens het maken van haar donkere, beklemmende ontwerp deze relaties deconstrueert. Zij stelt dat traumaverwerking en wederopbouw op een dergelijke plek pas kan plaatsvinden na zo’n deconstructie, en dat architectuur hierbij kan bemiddelen.
Met het project No Innocent Landscape wil zij de chaos omarmen: niet als een vervorming, maar als het enige middel waarmee zij inzicht kan krijgen. Zij stelt een reeks nieuwe axioma’s voor om de blokkade van onoplosbare kwesties te doorbreken. Op die manier stelt ze haar eigen rol als architect en ontwerper rechtstreeks ter discussie en ontleedt ze hoe haar beroep in elkaar steekt.
Regie & Artistieke Leiding
Lesia Topolnyk & Dorothée Meddens
Concept & Script
Lesia Topolnyk
Camera & Montage
Dorothée Meddens
Soundscapes
Kenny Dean Kneefel
Soundmix
Frank Weyzig
Voice-Overs
Alec Page & Lesia Topolnyk
Kleine Lesia’s in het Water
Sophie Schuurman & Maxime Schuurman
Geproduceerd met steun van
Het Mondriaan Fonds & Het Stimuleringsfonds
Speciale dank aan
Oleksandr & Olena Topolnyk, Dauwe Den Hertog, Floris Alkemade, Rob Hootsmans, Arjen Oosterman, Hannah Blom, René Eijkelenboom, Angelika Oei, Tino Masius, Julien Masius, Ronald van der Meijs & many others…