In het m4gastatelier: 2 internationale kunstcollectieven

biquini wax – sa la na, a yuum, iasis / laissez faire-laissez passer, 2020

Sinds 15 september werkt een viertal curatoren/kunstenaars van twee kunstcollectieven in m4gastatelier. De collectieven, uit Iran en Mexico, werden geselecteerd voor deelname aan de 30e editie van het Curatorial Programme van de Appel Amsterdam. In m4gastatelier verblijven Emili en Tara van kunstcollectief Dash uit Isfahan (Iran) en Gerardo en Mili van kunstcollectief Biquini Wax uit Mexico-Stad (Mexico).

De 30e editie van Curatorial Programme van de Appel loopt parallel aan en in samenwerking met het tijdelijke masterprogramma van het Sandberg Instituut en met het Gudskul’s Collective Study Programme (Jakarta). Lees hier meer.

De kunstcollectieven zullen leren over lumbung, een begrip dat duidt op vormen van collectief beheer. De keuze van de Appel voor Tetterode is daarom niet geheel toevallig.

Lubung

Lumbung is een pre-koloniale plattelandspraktijk (en architectuur) waarin het dorp het overschot van de oogst opslaat voor het toekomstige welzijn van de gemeenschap. Het is de plek waar het overschot collectief wordt beheerd en gevierd. Tijdens documenta vijftien (2023) – een grootschalige tentoonstelling die sinds 1961 elke vijf jaar plaatsvindt in Kassel, Duitsland – introduceerde en beoefende kunstenaarscollectief ruangrupa, dat verantwoordelijk was voor de co-curatie van documenta, lumbung samen met andere artistieke en sociale collectieve praktijken. Na documenta vijftien heeft lumbung nieuwe definities opgedaan: een collectief van collectieven, een reeks zelfgeorganiseerde praktijken van de gemeentelijke ruimte wereldwijd, een sociaal discours over kunst die voortkomt uit interlokaal erfgoed, en een esthetische kwaliteit. (bron: website van de Appel).

de kunstcollectieven

Kunstcollectief Dash is een ecosysteem dat begon met een experiment met een zelfvoorzienende economie die gebruik maakt van gemeenschapsbronnen. Ieder lid van Dash is verbonden met een ander collectief in Isfahan. Door deze collectieven met elkaar te verbinden en met een trial-and-error werkwijze herinterpreteert Dash een economie die kunst integreert met het leven waarbij ze inspiratie put uit lokale verhalen en actief deel neemt aan de lokale gemeenschap. In dit proces werden instelling, onderwijs en collectieve zorg de belangrijkste activiteiten van Dash.

Emilie en Tara

Kunstcollectief Biquini Wax wordt beheerd door en voor de culturele gemeenschap en is geïnteresseerd in het snijvlak van hedendaagse kunst en kritische gedachten. Biquini Wax is zowel een gemeenschappelijke woon- werk- en hangplek als een zelfgeorganiseerd studiecentrum en een experimentele tentoonstellingsruimte. Hier meer.


studio van Biquini Wax